Menu

Toetsen - Bestaande Situatie


Het is niet voor alle bestaande gebouwen eenvoudig om volledig te voldoen aan de criteria van de ITstandaard. Zeker in bestaande situaties, denk bijvoorbeeld aan monumenten, kan het voorkomen dat de structuur van het gebouw beperkingen met betrekking tot toegankelijkheid kent. Deze beperkingen zijn vaak moeilijk of niet op te lossen. Wat is dan wél haalbaar? Welke doelstellingen of beleidskeuzes kunnen worden gemaakt? Hoe communiceer je deze met de belanghebbenden en/of gebruikers?

Wij hebben op basis van onze kennis en ervaring de tools ontwikkeld die helpen om de toegankelijkheid van een gebouwgebied, of wijk inzichtelijk te maken, om deze doelstellingen en beleidskeuzes te formuleren en/of budgetteren om de fysieke toegankelijkheid te optimaliseren.

Kortom, wij kunnen in overleg met u vaststellen wat de toegankelijkheidsprestatie is van een bestaande situatie en hoe deze kan worden verbeterd.


3B Compliance Check STRUCTUUR
Deze 3B Compliance Check STRUCTUUR is een op locatie uitgevoerde opname van een bestaand en in gebruik zijnde situatie om het toegankelijkheidsniveau, t.b.v. het ITS Keurmerk en/of 3B Label, vast te stellen en objectief te analyseren. Met deze check wordt niet het gehele gebouw/complex of gebied nagelopen, maar alleen gekeken naar de volgende onderdelen:

  • In hoeverre de routes om en in het object zodanig is dat alle (relevante) aanwezige ruimten en voorzieningen zelfstandig en gelijkwaardig kunnen worden bereikt en betreden.
  • Welke voorzieningen (IT-toilet, lift, hellingbaan, trappen, gangen, bedieningselementen, etc.) aanwezig en ook bedien- en bruikbaar zijn.
  • Welke voor toegankelijkheid relevante voorzieningen ontbreken.

Deze methode wordt vaak gebruikt in situaties waarbij eigenaren/beheerders voor één of voor meerdere gebouwen inzichtelijk moeten hebben wat de toegankelijkheidsprestatie van het vastgoed is t.b.v. beleidsbeslissingen m.b.t. het vastgoed.


3B Compliance Check INTEGRAAL
Deze 3B Compliance check INTEGRAAL is een op locatie uitgevoerde opname van een bestaand en in gebruik zijnde situatie (gebouw of gebied in de openbare ruimte) om het toegankelijkheidsniveau, t.b.v. het ITS Keurmerk en/of 3B Label, vast te stellen en objectief te analyseren.

Deze check heeft betrekking op:

  • In hoeverre de routes om en in het object zodanig is dat alle (relevante) aanwezige ruimten en voorzieningen zelfstandig en gelijkwaardig kunnen worden bereikt en betreden.
  • Welke voorzieningen (IT-toilet, lift, hellingbaan, trappen, gangen, bedieningselementen, etc.) aanwezig en ook bedien- en bruikbaar zijn.
  • Welke voor toegankelijkheid relevante voorzieningen ontbreken.
  • In hoeverre de uitvoering en de locaties van de voorzieningen conform de ITstandaard is. 

Deze toegankelijkheidscheck wordt gebruikt om een bestaande situatie gedetailleerd in kaart te brengen wat fysieke toegankelijkheid betreft.


Voor meer informatie of het aanvragen van een offerte, stuur een email naar info@pbtconsult.nl.